Friday 8 June 2012

HALAL or HARAM?

Kisah ni jadi lebih kurang sepuluh tahun yang lepas time aku dalam LRT on the way nak balik kerja. Tapi aku masih ingat sampai sekarang sebab sampai hari ni aku tak tau nak jawab apa kalau ditanya lagi soalan macam ni.
Waktu tu ada sorang pelancong dari Australia kalau tak silap tanya aku betul ke yang babi tu HARAM untuk umat ISLAM? Then aku kata HARAM sebab dari kecil lagi aku dah diajar yang setiap inci tubuh si kerbau pendek tu memang HARAM untuk umat ISLAM. Kalau tersentuh pun kena samak sebab babi ni tergolong dalam najis mughalazah.
Kemudian dia sambung lagi, "How about Liquor?" Aku kata of course la HARAM. Dalam ISLAM setiap benda yang memabukkan & memudaratkan hukumnya HARAM. Lagipun aku pernah terbaca yang arak & judi tu ibu segala maksiat.
Bila aku tanya kenapa dia tanya macam tu? Dia tanya aku balik, "Kenapa kawannya orang Melayu yang beragama Islam suka 'clubbing' & minum arak tapi bila bab makan akan cari restoran yang HALAL & tak jual babi sedangkan keduanya HARAM."
Aku cuma terdiam & tersenyum pahit. Mati kutu. Aku rasa terpukul. Terasa cetek betul ilmu aku...
Picture source http://www.facebook.com/IslamIsALife

No comments:

Post a Comment